Dorrit Krabbe

Tidl. embedsmand i Fødevareministeriet

Flamenco er livets salt - helt uundværligt! Alle mine lykkelige oplevelser med flamenco har gjort mig 'afhængig' - jeg MÅ af sted til flamencofestival i Jerez hvert år for at opleve omkring 30 flamencoforestillinger i løbet af de 10-13 dage, jeg er der. 

Alle forestillinger er af meget høj kvalitet, nogle endda helt ovenud fantastiske. En lille del af forestillingerne kan dog være lidt mindre interessante. Men selv hvis en nok så dygtig og smuk og æstetisk danserinde kan forekomme lidt kedelig (uden megen passion), så har hun måske to vidunderlige sangere med. 

Min store lykke med flamenco takker jeg stadig Margit for. Jeg begyndte at danse flamenco hos hende (motion er kedeligt, men dans skønt). Efter et par år arrangerede Margit en tur til Festival de Jerez, hvor vi gik på et dansehold - svært, også selvom Margit hjalp med repetition på hotellet hver dag - og vi gik til en flamencoforestilling næsten hver dag på Teatro Villamarta. 

Og siden dengang i 2005 har jeg været af sted hvert år, også selvom jeg forlængst er holdt op som aktiv danser. Nu tager jeg ned og tager alle det officielle programs forestillinger plus de andre - oftest 3-4 forestillinger i løbet af aftenen og natten. 

Jeg bliver somme tider spurgt, om det ikke er for anstrengende eller for ensformigt. Ingen af delene - flamenco er lige så varieret som klassisk musik eller andre musikgenrer, flamencoen udvikler sig hele tiden, og omfanget er ikke mere end en 'normal arbejdsdag', og samtidigt meget oplivende.

De år, jeg dansede på Atelier Flamenco hos Margit og alle hendes dygtige lærere, har været vigtige i forhold til at komme ind i forståelsen af og kærligheden til flamenco. Især syntes jeg, Margit var inspirerende, ikke blot koblede hun altid det tekniske sammen med det musikalske og udtrykket, hun satte også tit ord på de følelser, bevægelserne skulle udtrykke. 

For det er jo det, det hele handler om - passionen, alle slags følelser og humoren, drilleriet, nærværet, intensiteten, varmen, overraskelsen, friheden ....

Hvis nogle har lyst til at komme til det årlige Festival de Jerez, som ligger i to uger i februar-marts, er jeg gerne behjælpelig med praktiske råd, tlf. 20773030. Ud over forestillingerne har festivalen undervisning i dans, guitar, rytme og sang.

 

 

 

 

Nina Greve Roesen

Cand.mag. i Litteraturvidenskab,  musiker & underviser 

"At danse på Atelier Flamenco gav mig for alvor smag for at danse! Det gav mig en ny kropsbevidsthed og koordineringsevne, styrkede min musikalitet og satte mig i kontakt med min indre kraft og energi.

Jeg fik også fornemmelse for den store kultur og tradition, som ligger bag flamencodansen og -musikken. Jeg elskede, at der ofte var vidunderlig levende flamencoguitar til helt almindelige øvegange, og både guitar, percussion og sang til afslutningerne – sikke en luksus! Ofte var det så smukt, at jeg næsten fik lyst til at stoppe med at danse og bare lytte. Jeg har stadig nogle af temaerne på hjernen som et smukt indre soundtrack. At være en del af Atelier Flamenco har givet mig tro på, at jeg kan danse og bevæge mig, større kropsbevidsthed, bevidsthed om at rumme stærk livsenergi og større selvtillid. Det har desuden givet mig erfaring med at undervise børn i dans. Jeg er siden fortsat med at danse og undervise, og jeg kan nu se, at det hele startede på Atelier Flamenco. Jeg beundrer Margit både som danser og underviser. Hendes personlige udstråling og tekniske præcision er helt utrolig! Stemningen er god, og det er helt op til en selv, hvad man vil have ud af det. Men samtidig forlanger Margit noget af sine elever – at man er tilstede og giver noget af sig selv. Hun gør det muligt at skubbe til grænserne for, hvad man kan, og dermed opdage, at man kan mere, end man selv troede! Jeg tror, at enhver kan få noget ud af Margits timer. Jeg kan fx huske, at hun engang sagde til en ældre kvinde på holdet, at hun i kraft af sin alder havde noget –en særlig modenhed, tyngde eller dybde, som vi unge piger ikke havde, og at hun skulle bruge det og udtrykke det i sin dans. Kendetegnende for Atelier Flamenco er følelsen af autencitet. Selv om studiet dengang lå midt på Vesterbro, var det som at træde ind i en anden parallelverden, en mere magisk verden; måske en sigøjnerlandsby i spanien for længe siden. Et lille ophævelse af tid og sted, et lille hul i virkeligheden. Som kvinde kommer man i kontakt med en slags feminin urkraft og power, som jeg ikke har oplevet så stærkt i nogen anden sammenhæng. En stolthed over at være kvinde og en styrke i at være kvinde sammen med andre kvinder. Jeg fik både meget ud af min egen hverdagstræning og min ugentlige undervisning af børneholdene. Det var også motiverende at træne hen til en afsluttende fælles optræden, det gav lyst til at øve sig, man mærkede, at ens niveau steg og det gav et godt sammenhold at øve sammen. Jeg var også stolt af at optræde sammen med de små flamenguitas i deres fine prikkede sko og nederdele, trampende i gulvet, viftende med deres nederdele, råbende ”Guapa” og ”Olé!

Alt sammen noget, som giver mig lyst til straks at finde sko, nederdel og indre flamenca frem igen!"

 

Laura Esteban

Freelance

Lo que más me gustaba del Atelier era el ambiente de camaradería. En otros lugares, es fácil ver que se anima a la rivalidad y a la competencia. En Atelier todos estábamos en el mismo plano, y nuestro interés no era competir ni demostrar, sino disfrutar y aprender.

Margit tiene duende. Comprende y vive el flamenco con pasión, y sabe bien cómo transmitirlo. Es una mujer poderosa y sensible, al igual que lo es la esencia misma del flamenco.

Yo había comenzado hacía pocos meses a dar mis primeros pasos en el flamenco, y había escuchado de esta otra escuela donde había muy buenos profesionales. Me decidí a probar y nunca me arrepentí de haberlo hecho. Solo fueron unos pocos años, pero fundamentales para cimentar mi nueva pasión por el flamenco.

            Aprendí a redescubrir el flamenco. A comprender desde dentro lo que significa ser flamenco. Se suele pensar que por el hecho de ser andaluz, el flamenco te viene "de serie", pero lo cierto es que hay mucho desconocimiento, dentro y fuera de Andalucía. Aprender a bailar y a distinguir los diferentes ritmos, me ha abierto los ojos a un mundo que yo pensaba que conocía,, pero del que solo vislumbraba una fina capa en la superficie.

            Ante todo, reveló mi pasión, que aunque intuía que la tenía, no sabía lo mucho que iba a significar para mí. Por otro lado, me ofreció la oportunidad de tener una vida más activa e interesante en Copenhague, de conocer a gente fantástica. Siempre es positivo y reconfortante formar parte de un grupo que comparte tus mismas ilusiones, que disfruta de lo mismo que disfrutas tú. Algunas de mis mejores amistades surgieron en Atelier Flamenco.

Los ensayos y las presentaciones del espectáculo al final de cada temporada, eran un aliciente para tratar de mejorar y dar lo mejor de ti. Yo, personalmente, nunca tuve la oportunidad de hacer uno de esos viajes a Jerez, pero sí lo hice a otros lugares, y creo que el hecho de ver que lo que aprendes tiene una proyección más amplia más allá de tu barrio o ciudad, aprender de los maestros en su propio ambiente y vivir la experiencia del flamenco desde otra perspectiva, siempre es enriquecedor y estimulante.